انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه محقق اردبیلی

وبلاگ انجمن علمی دانشجویان گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی

انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه محقق اردبیلی

وبلاگ انجمن علمی دانشجویان گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی

انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه محقق اردبیلی

این وبلاگ متعلق به انجمن علمی دانشجویان گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی بوده و به انتشار مطالب علمی و پژوهشی و گزارش فعالیت های انجام گرفته و برنامه های آتی انجمن می پردازد

پیوندهای روزانه

پرماکالچر

جمعه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۴۳ ب.ظ

پرماکالچر یک نظام کشاورزی و اصول طراحی اجتماعی به حساب می‌آید که به موجب آن به صورت مستقیم یا شبیه‌سازی شده از الگو و یا ویژگی‌های مشاهده شده در اکوسیستم طبیعی بهره گرفته می‌شود؛ پرماکالچر (Permaculture) سیستمی است که در اصول طراحی آن از شبیه‌سازی و الگوهایی استفاده می‌شود که در طبیعت قابل مشاهده هستند. همچنین از آن تحت عنوان کشاورزی الهام گرفته از فرهنگ بومی نیز نام برده‌اند.

واژه پرماکالچر ترکیبی است از دو واژه perma که برگرفته از واژه permanent به معنی دائمی و نیز پسوند culture به معنی کشت و کار است؛ پرماکالچر به کشاورزی پایدار اشاره دارد که بر اساس طراحی آگاهانه و با حفظ اکوسیستم‌های مولد کشاورزی است که تنوع، ثبات و انعطاف‌پذیری اکوسیستم‌های طبیعی را حفظ می‌کند.

پرماکالچر یا کشاورزی دائمی، شیوه‌ای از کاشت محصولات کشاورزی است که در آن مزرعه یا باغ از تنوع، تاب‌آوری و در عین حال پایداری برخوردار است. در حقیقت در پرماکالچر، گیاه زراعی یا باغی نه به عنوان هدف بلکه به عنوان بخشی از اکوسیستم در تولید در نظر گرفته می‌شود.

در یک مزرعه پرماکالچر، همه موجودات زنده، بخشی از تعادل اکوسیستمی را شامل می‌شوند و حیات تک تک آنها ضروریست لذا باید امکان حضور هر یک از اجزای زیست بوم را فراهم کرد.

منابع جامع در حوزه کشاورزی پایدار (پرماکالچر)، این کشاورزی را به عنوان فرصتی اقتصادی و استراتژیک برای زندگی بهتر معرفی می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه با تقلید از هوش طبیعت و بکارگیری تکنولوژی مناسب نظیر انرژی خورشیدی و طراحی محیط زیستی، پرماکالچر می‌تواند محصولات محلی فراوان، مغذی و سالم تولید کند، از وابستگی به سوخت‌های فسیلی آلاینده و گران بکاهد، کاهش انتشار آلاینده ها و کاهش گرمایش جهانی را سبب شود، از خشک شدن و کاهش رطوبت شهرها و اطراف‌شان بکاهد و پسماندهای آلی را به ثروت تبدیل کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۸
مرتضی برمکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی